Lights Out London (2007)

21 czerwca 2007 roku popularna stacja radiowa Capital FM oraz miasto Londyn zorganizowali niezwykłą akcję - Lights Out London. Tego dnia na jedną godzinę zgasły światła w sporej części londyńskich domów i instytucji. Zgasły także światła na znanych londyńskich budynkach. Po raz pierwszy od 1939 roku zgasły nawet słynne neony na Piccadilly Circus.
To jedna z najbardziej udanych wspólnych akcji miasta i stacji radiowej w Wielkiej Brytanii.

Pomysł akcji

W kontekście rosnącej świadomości ekologicznej, radio 95,8 Capital FM chciało pokazać światu, że miasto Londyn także wpiera działania ograniczające zmiany klimatyczne na świecie. Pomysł był prosty. Stacja radiowa rozpoczęła kampanię zachęcającą słuchaczy do wyłączenia światła na jedną godzinę  w najdłuższy dzień w roku o godzinie 21:00, w czasie kiedy  potrzebowali go najmniej.
Odzew na akcję przekroczył wszelkie oczekiwania organizatorów. Okazało się, że siła radia jako medium napędzające akcję jest niezwykła.

Dlaczego radio?

Przekaz był ważny, miał skłonić do działania, więc musiał być przedstawiony w odpowiedni sposób i akceptowany przez słuchaczy. Autorytet prezenterów stacji, ich siła sugestii, kreatywność w opowiadaniu o akcji i wyjaśnianiu jej celu i oczekiwanych skutków zmobilizowały społeczność Londynu do działania.
Radio miało najlepszy kontakt ze społecznością lokalną, najbardziej wiarygodnie mówiło o tym ważnym zagadnieniu, a jednocześnie robiło to w sposób zabawny i skuteczny.

Realizacja akcji

Komunikacja całej akcji ropoczęła się na antenie Capital FM na tydzień przed wyznaczoną godziną wyłączenia światła. W dniu akcji, gościem Johnny Vaughan'a - gospodarza porannego programu - była sam burmistrz Londynu Ken Livingstone, który bardzo zaangażował się w akcję. Do programu zaproszono także partnerow akcji,  przedstawicieli EDF Energy i National Grid.
Co ciekawe, sami prezenterzy Capital FM rywalizowali ze sobą na ilość pozyskanych do akcji organizacji i instytucji. Na przykład, w paśmie popołudniowym prezenter Chris Brooks otrzymał zadanie przekonania do akcji wszystkich szkół w mieście, zaś kolejny prowadzący, Lucio miał do tego samego przekonać wszystkie londyńskie bary. W dniu akcji aktywni także byli reporterzy stacji. W programie pomiędzy 19:00 a 22:00  nadawane były relacje ze znanych miejsc w Londynie, takich jak Primrose Hill, Tower 42 i Piccadilly Circus. Tematem wejść reporterskich była nie tylko akcja, ale też ciekawostki dotyczące tych znanych londyńskich atrakcji.


Wyniki akcji

Ponad 10.000 firm, szkół i osób prywatnych zarejestrowało się online na specjalnej stronie internetowej akcji. Ponad 1100 poparło akcję wpisem na Facebook (wówczas jeszcze nie tak popularny jak teraz).  Do akcji przystapiły także najbardziej znane i rozpoznawane londyńskie budynki jak Pałac Buckingham, Canary Wharf, Houses of Parliament i Katedra Świętego Pawła. Ponadto, słynne neonowe reklamy na Piccadilly Circus zostały wyłączone po raz pierwszy od 1939 roku. To oczywiście wzbudziło niezwykłe zaintersowanie innych mediów.
O akcji "Lights Out London" mówiono nawet w Izbie Gmin. Akcję wsparli też znani celebryci i gwiazdy, m.innymi Justin Timberlake, Sir Paul McCartney i David Attenborough.
Podczas tej jednej godziny akcji (21-22) stronę internetową Capital FM odwiedziło 7 razy więcej osób, którzy napisali 10 razy więcej komentarzy, niż w trakcie normalnego wieczoru.  Samą stronę internetową akcji Lightsoutlondon.com odwiedziło ponad 75.000 unikalnych użytkowników. Co ważniejsze, EDF Energy oszacował, że 2% normalnej ilości energii zużywanej w Londynie w tym czasie został oszczędzone. Odpowiada to wyłączeniu około 1 mln żarówek. To tyle energii ile wystarczy do działania 3000 odbiorników telewizyjnych przez rok.

Podsumowanie

Akcja pokazała siłę radia oraz wpływ jaki ulubieni DJ-e stacji mają na swoją lokalną społeczność. Udowodniła także, że prosty pomysł, zawierający przekonywujące przesłanie, dobrze nagłośniony przez popularne medium, działa na wyobraźnię ludzi, zmienia ich postawy i mobilizuje do działania. Tego typu wspólne akcje miasta i stacji radiowej, są doskonałym nośnikiem promocyjnym i wizerunkowym dla obu stron.

Zobacz krótki film prezentujący akcję "Lights Out London":

 

Zobacz także strony internetowe miasta Londyn i Capital FM

D0 GÓRY