Czas na Opolskie - konferencja (Warszawa, 29 maja 2014)

Biznesowe zalety Opolszczyzny, najsilniejsze marki regionu oraz argumenty za tym, że Opolszczyzna jest dobrym miejscem do życia. Te i inne tematy będą omawiane w trakcie konferencji „Czas na Opolskie”. Oprócz tego uczestnicy będą mieli okazję do zapoznania się z prezentacjami na temat województwa opolskiego jako miejsca, w którym dobrze rozwija się przedsiębiorczość, które przyciąga inwestorów i w którym dobrze układają się relacje między samorządem a przedsiębiorcami. W konferencji wezmą udział samorządowcy i parlamentarzyści z województwa opolskiego, prezesi wiodących opolskich firm, a także zaproszeni goście.

Patronem konferencji jest Grupa RMF

W programie przewidziano prezentacje najbardziej dynamicznych opolskich firm (m.in. Nowa Itaka Sp. z o.o., Prywatne Biuro Podróży Sindbad, Kler S.A., Grupa Azoty ZAK S.A.), a także wystąpienia liderów opolskiego biznesu (m.in. Marian Siwon, prezes Multiserwis Sp. z o.o., Joachim Siekiera, prezes Chespa Sp. z o.o., Roman Sitko, prezes Mondelez Polska Production Sp. z o.o., Andrzej Balcerek, prezes Górażdże Cement S.A.).

Mimo, że województwo opolskie jest najmniejszym regionem w Polsce, to ma wiele silnych marek. W rankingach pnie się w górę, a rozwój regionu jest widoczny gołym okiem. W najnowszym rankingu FDI Intelligence, w kategorii najlepszych regionalnych strategii przyciągania inwestycji w Europie Wschodniej, województwo opolskie znalazło się na piątym miejscu, wyprzedzając m.in. Śląsk czy Wielkopolskę. Region może się pochwalić w ostatnim czasie ściągnięciem wielu inwestorów. Jednym z najbardziej znaczących jest amerykański koncern Polaris, który już we wrześniu br. w Opolu rozpocznie produkcję quadów i pojazdów terenowych. Zatrudni 350 osób, a rocznie z taśm montażowych będzie zjeżdżać 25 tys. pojazdów.

Konferencja odbędzie się 29 maja 2014 r. w Centrum Bankowo – Finansowym, przy ul. Nowy Świat 6/12 w Warszawie. Początek o godz. 14:00.


Opolszczyzna – mały region z dużymi możliwościami

Mimo, że województwo opolskie jest najmniejszym regionem w naszym kraju, ma wiele silnych marek na gospodarczej mapie Polski i Europy. W rankingach pnie się w górę, a rozwój regionu jest widoczny gołym okiem. W najnowszym rankingu FDI Intelligence przygotowanym dla „Financial Times”, w kategorii najlepszych regionalnych strategii przyciągania inwestycji w Europie Wschodniej, województwo opolskie znalazło się na piątym miejscu, wyprzedzając m.in. Śląsk czy Wielkopolskę. W ostatnim czasie region może się pochwalić ściągnięciem wielu inwestorów. Jednym z najbardziej znaczących jest amerykański koncern Polaris Industries, który już we wrześniu br. w Opolu rozpocznie produkcję quadów i pojazdów terenowych. Zatrudni 350 osób, a rocznie z taśm montażowych będzie zjeżdżać 25 tys. pojazdów.

Opolszczyzna może się pochwalić nie tylko „greenfieldami”, ale także wieloma znaczącymi reinwestycjami. Pod Opolem ruszy w tym roku największa od czasów PRL inwestycja infrastrukturalna - Elektrownia Opole. Zostanie ona rozbudowana o dwa nowe bloki nr 5 i 6. Każdy z nich będzie mieć 900 MW mocy, a nowe chłodnie kominowe będą mierzyć po 185 metrów każda. Będą o jedną trzecią wyższe od tych już stojących. Nowe bloki będą mieć najwyższą sprawność wśród opalanych węglem kamiennym. Wartość inwestycji oszacowano na 11,5 mld zł, a w szczytowym okresie na placu budowy będzie pracować nawet 4 tys. osób.

W Opolu swoją siedzibę ma największe obecnie polskie biuro podróży – Itaka. Działa od 25 lat, a od pięciu jest liderem branży turystycznej. Oferuje wypoczynek w blisko 100 miejscach na całym świecie. Inną silną firmą w branży turystycznej jest Prywatne Biuro Podróży Sindbad. Dysponuje flotą ponad 200 nowoczesnych autokarów. W ciągu roku przewozi ponad milion pasażerów. W 2012 r. autokary Sindbada woziły najlepszych europejskich piłkarzy grających podczas rozgrywanych w Polsce i na Ukrainie Mistrzostw Europy.

Opolszczyzna, choć ma silne firmy w branży turystycznej, nie ma bezpośredniego dostępu do morza. Nie przeszkadza to jednak przedsiębiorstwom produkować na potrzeby przemysłu morskiego czy wydobywczego. Pod Kluczborkiem mieści się zakład spółki Protea, która wytwarza suwnice i żurawie pracujące na platformach wiertniczych. Urządzenia, które mają po 300 ton wagi, są w stanie dźwigać ciężary ważące po 500 ton. Z kolei zlokalizowana w Opolu firma HFG produkuje platformy wiertnicze, które pracują na całym świecie, m.in. w okolicach Brazylii czy Gwinei Równikowej.

Województwo opolskie stawia na rozwój przemysłu spożywczego. Corocznie, już od kilku lat, w Opolu odbywa się cieszący się coraz większym uznaniem ogólnopolski kongres spożywczy, a działalność rozpoczyna klaster branży spożywczej „Around the Food”. W regionie działa wiele znanych spożywczych brandów. Wśród nich są trzy z pięciu największych koncernów spożywczych na świecie: Mondelez, Danone oraz Nestle.

Opolszczyzna ma długie tradycje związane z przemysłem cementowym. 100 lat temu funkcjonowało tu kilkanaście cementowni. Dziś zostały tylko dwie, ale za to jedna z nich – Górażdże – jest największą cementownią i najnowocześniejszą w Europie. Wszystkie spółki grupy Górażdże zatrudniają ponad 1300 pracowników, a ich obroty przekraczają 1,3 mld zł rocznie.

O sile opolskiej gospodarki stanowi również wiele małych i średnich firm, które nierzadko wytwarzają unikalne w skali świata produkty. Przykładowo - spółka MovieBird Internationalprodukujesterowane elektronicznie teleskopowe dźwigi do kamer filmowych i telewizyjnych. Sprzęt z Opola wykorzystywano w Hollywood przy produkcji takich kinowych hitów jak „Mission Immposible 4”, „Spiderman”, „Godzilla”, „Harry Potter” czy „Matrix”. Z kolei opolska spółka Explomet wykorzystuje unikalną technologię wybuchowego platerowania metali. Dzięki eksplozjom materiałów wybuchowych zgrzewa z sobą metale, których inaczej połączyć się nie da. Wyroby są wykorzystywane m.in. w elektrowniach atomowych.

Samorządowe władze województwa opolskiego przywiązują dużą wagę nie tylko do pozyskiwania nowych inwestorów, ale również otaczają opieką przedsiębiorstwa już funkcjonujące w regionie. Dlatego do życia powołały Klub 150, skupiający najbardziej dynamiczne firmy, które mają największy wpływ na gospodarkę regionu. Celem Klubu 150 jest stworzenie idealnych warunków do funkcjonowania firm, wymiana doświadczeń, a także zdiagnozowanie konkretnych potrzeb np. w zakresie edukacji zawodowej i znalezienie systemowych rozwiązań pomagających w rozwoju firm.

D0 GÓRY